Navigace: Příbuzní → Informace pro příbuzné
Informace pro příbuzné
Při přijetí do léčebny zjišťujeme u pacienta komu a v jakém rozsahu mohou být poskytovány informace o jeho zdraví. Při této příležitosti může pacient také stanovit osobu, která ho může za určitých okolností zastoupit v udělení souhlasu s poskytováním zdravotních služeb. Pokud iniciativa k poskytnutí informací vychází od osob blízkých, je nutné dohodnout dopředu den a čas, kdy se příbuzným bude věnovat ošetřující lékař, aby obě strany měly možnost ve svém rozvrhu vyhradit časovou rezervu a informace byly podávány bez rušivých momentů, časové tísně a byl prostor na případné dotazy a diskusi. Termín návštěvy k poskytnutí informací lze dohodnout i telefonicky nebo emailem.
Samostatnou kapitolou je telefonické poskytování informací o zdravotním stavu blízkým osobám. Upozorňujeme Vás, že takový způsob komunikace citlivých údajů je zdravotníky obecně považován za nebezpečný a snažíme se mu vyhnout. V případě závažných poruch zdraví informace po telefonu LDN HK neposkytuje vůbec. Požadujeme alespoň první kontakt s blízkou osobou osobně, abychom si případně mohli ověřit totožnost (naše zákonné právo) z osobního dokladu s fotografií a vztah osoby k pacientovi, včetně uděleného povolení této osobě sdělovat informace o Vašem zdraví (pravidla stanovená zákonem) Vás žádáme o spolupráci ve smyslu stanovení jedné, max. dvou kontaktních osob, které se budou telefonicky na Vaše zdraví ptát. Mějte porozumění se zdravotníky, kteří nemají časovou kapacitu komunikovat s rozsáhlým okruhem Vašich blízkých osob.
- Doba hospitalizace pacienta v LDN se odvíjí od zdravotního stavu, pominou-li zdravotní důvody hospitalizace, lékař rozhodne o propuštění. Rodina pacienta je informována cca 10-14 dní před plánovaným datem propuštění. Je nutné myslet na fakt, že doba hospitalizace v LDN HK nemusí pokrýt čekací lhůtu do pobytových zařízení sociálních služeb
- je dobré již od prvopočátku hospitalizace spolupracovat se zdravotně sociální pracovnicí LDN HK. Ochotně poskytne potřebné informace, popř. pomůže s vyplněním žádostí o příspěvky či do domovů pro seniory. Pracovní doba zdravotně sociální pracovnice je od pondělí do pátka (7:00-16:00 hodin). Jednání se zdravotně sociální pracovnicí je nutné předem telefonicky či osobně domluvit
- návštěvní hodiny v LDN HK jsou od Po – Ne od 14:00 do 18:00 hodin
- informace o zdravotním stavu podává ošetřující lékař ve všedních dnech od 12:30 do 15:00 hodin, a to pouze osobě, která je pacientem uvedená v dokumentaci, pokud nebyl určen jeho opatrovník, zákonný zástupce atd.
Vhodné hygienické a osobní potřeby:
- Papírové kapesníčky
- sprchový gel, šampon, tělový krém
- holící potřeby
- hřeben, zubní kartáček, pasta nebo pomůcky v péči o zubní náhradu (nádoba na odkládání zubní náhrady, ústní voda nebo čistící tablety)
- župan
- ponožky (nutno zajistit pravidelnou výměnu), boty s páskou přes patu
- kompenzační pomůcky (zubní náhrada, brýle, naslouchadlo, chodítko, invalidní vozík apod.)
- při využívání vlastní přístrojové techniky je nutné předložit platnou revizní zprávu
Existují dvě možnosti zajištění péče po ukončení pobytu v LDN
- Péče v domácím prostředí
- Péči lze zajistit s pomocí pečovatelské služby či osobní asistence, denní stacionáře
- potřebné pomůcky (toaletní křeslo, polohovací lůžko, chodítko…) je možné zapůjčit v půjčovně kompenzačních pomůcek
- stravu lze zajistit dovozem obědů přímo domů
- ošetřovatelskou péči (převazy, odběry krve, aplikaci inzulínu, rehabilitaci) lze zajistit pomocí domácí zdravotní péče – předepisuje praktický lékař, je hrazena ze zdravotního pojištění
- veškeré kontakty na dané služby Vám předají sociální pracovnice.
- Domov pro seniory
- Je nutné podat žádost, kterou Vám popřípadě pomohou vyplnit sociální pracovnice
- žadatel ji musí potvrdit svým podpisem
- lékař LDN vystaví lékařské vyjádření, které je potřebné k žádosti
- žádost je možné poslat poštou či doručit osobně do daného zařízení – toto je v kompetenci rodiny pacienta
- je dobré zvážit podání žádostí do více domovů pro seniory, z důvodu dlouhých čekacích lhůt do těchto zařízení.
Dosílka důchodu
- Důchod vyplatí jen příjemci, popřípadě opatrovníkovi, zvláštnímu příjemci důchodu nebo manželovi/manželce pacienta
- pokud pacient podepíše Žádost o změnu zasílání důchodu, může rodina zajistit dosílku důchodu do LDN. Formulář je k dispozici u sociální pracovnice, je nutné číslo OP
- pokladní dny jsou v úterý a ve středu od 14:00-16:00
- výplata důchodu je uskutečněna na základě podpisu pacienta/příjemce důchodu
- pokud pacient/příjemce důchodu není schopen podpisu, nelze s ním uzavřít příkazní smlouvu. V tomto případě je vhodné obrátit se na městský či obecní úřad, který ustanoví zvláštního příjemce důchodu.
Opatrovnictví - zajišťuje osoba blízká
- Kdy začít opatrovnictví řešit? V případě, kdy pacient není schopen z důvodu trvalého omezení či ztráty svých schopností samostatně řešit své právní záležitosti (jedná se o přijímání finančních prostředků, rozhodování v osobních či majetkových záležitostech)
- opatrovnictví je jednou z forem zastoupení, kdy je soudem opatrovanci jmenován opatrovník, aby hájil jeho zájmy
- soud může omezit svéprávnost člověka pouze v rozsahu, v jakém člověk není schopen právně jednat (např. soud omezí způsobilost člověka právně jednat v souvislosti s prodejem nemovitých věcí, v souvislosti s nakládáním s určitým finančním obnosem)
- aby bylo možné zahájit řízení o omezení svéprávnosti, musí soud obdržet návrh na omezení svéprávnosti
- návrh se podává na okresní soud dle místa trvalého bydliště. K podání návrhu je vhodné přiložit lékařskou zprávu, ve které je popsán zdravotní stav posuzované osoby.
Detenční zařízení – zajišťuje zdravotnické zařízení
- Detenční řízení se týká všech osob, které se dostaly do zdravotnického zařízení bez souhlasu (např. pacient nebyl schopen dát souhlas s hospitalizací pro svůj aktuální zdravotní stav)
- zdravotnické zařízení je povinno do 24 hodin nahlásit soudu přijetí pacienta bez souhlasu s hospitalizací a tím je zahájeno tzv. detenční řízení
- soud do sedmi dnů od začátku hospitalizace rozhodne, zda je hospitalizace v souladu se zákonem nebo zda má být osoba propuštěna
- soud ustanoví opatrovníka, který má za úkol zastupovat pacienta jen v tomto řízení (tzn. nemůže za klienta vyřizovat žádné další věci – např. řešit bytové problémy, sociální dávky apod.).
Příspěvek na péči
- Pokud pacient pobírá příspěvek na péči či má podanou žádost o tuto dávku je nutné, aby rodina do osmi dnů ohlásila hospitalizaci na příslušném úřadu práce
- formulář žádosti o příspěvek na péči je k dispozici u zdravotně sociální pracovnice, která poskytne potřebné informace k vyřízení této dávky, popřípadě pomohou s vyplněním dané žádosti
- žádost o příspěvek na péči je možné podat již v začátku hospitalizace, nebo po uplynutí 60 dnů strávených na lůžkách následné péče. V obou případech je nutné po uplynutí již zmíněné doby doručit na příslušný úřad práce potvrzení hospitalizace, které vystaví zdravotně sociální pracovnice.